torstai 2. kesäkuuta 2016

Haastatteluja parakkikoulusta




Kysyimme vahtimestarilta, miten muutto on sujunut, ja hän vastasi: “Ihan hyvin on mennyt. Välillä on ollut hässäkkää ja välillä on mennyt paremmin ja välillä huonommin.” Kysyimme myös, onko muutto vaikeuttanut hänen työtään. Hannu vastasi: “Ei ole vaikuttanut työn vaikeuteen, mutta työtä on tullut lisää.” Hannun mielipide koulun muuttamisesta parakkeihin oli huono, koska talvella on erittäin hankalaa, sillä oppilailla ei ole paikkaa, missä olla, ja siinä samalla tulee kaikenlaista muuta hässäkkää, esimerkiksi parakkien ongelmat talvella lumen ja pakkasen kanssa.


Kysyimme myös hieman oppilaiden ja opettajien mielipiteitä uudesta koulusta ja parakeista. Ensimmäisenä kysyimme, onko parakeissa oppiminen/opettaminen ollut vaikeaa verrattuna vanhaan kouluun. Opettajalta vastaukseksi saimme: “Ei muuten paitsi tavarat eivät ole vielä paikoillaan, ja tavaroiden kuljettaminen päärakennuksesta parakkeihin on ollut hankalaa. Tietysti tämä on ollut lyhyt aika, kun parakeissa ollaan opiskeltu, joten on vaikea sanoa kunnollista vastausta.” Oppilas puolestaan sanoi: “Ei ole mielestäni. Melkein yhtä helppoa kuin vanhassa koulussa, pitää vain etsiä se luokka.” Kysyimme myös heiltä parakkien hyvät ja huonot puolet. Opettajan mielestä huonoa on, että käytävätilat oppilaille puuttuvat eikä tuoleja ja penkkejä ole missään, joten oppilaat istuvat rappusilla. Piha myös pöllyää paljon, ja se on epätasainen ja epämukava. Hyvänä hän pitää tekniikan toimivuutta ja sitä, että tilaa on riittävästi. Viimeisenä kysyimme, mitä he toivoisivat uuteen kouluun. Opettaja kertoi huomanneensa, että jos saman aineen luokkien välissä olisi varastotila, asioita voisi opettaa samoilla tavaroilla eikä tarvitsisi ostaa monia samankaltaisia esineitä. Oppilaalla ei ole muita toiveita kuin, että koulusta tulee hyvä.

DSC04132.JPG

Pinja ja Iita mediapajasta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti